David Payne, Tomáš Navrátil

NEMÁŠ OHEŇ

Krátký film

Mockument o environmentalistické skupině Protimétheus, jež usiluje o vyřazení fosilních paliv z užívání poněkud nevšedním způsobem: chce oheň vrátit zpět bohům. Házení pochodní do vzduchu působí na první pohled pošetile, ale k překvapení všech, se to aktivistům jednoho dne opravdu podaří. Od toho okamžiku se ale i oni musejí potýkat s katastrofickými důsledky svého očividně ne úplně domyšleného plánu.

Bio

David Payne absolvoval režii na Famu, kde natočil krátké filmy Oslava támhle Filipa (2017), Zvěř (2019), Základy umění (2021) a Ještě nespíš? (2021). V produkci ČT D pak seriál “Koumando” (2022).
Tomáš Navrátil studoval filmovou produkci na stejné filmové škole, kde společně s Davidem Paynem realizoval krátký film Zvěř (2019)

Šimon Šafránek

SKOKY

Krátký/celovečerní hraný film

Lída se v Krkonoších narodila, je jí 14 a miluje skoky na lyžích. Fandovi je 17 a na horách je náplava. Skákal, protože to mezi kamarády byla jediná zábava. Teď už ho to nebaví, chce se prohánět na enduru. Táta toho lituje, protože Fandovy úspěchy by mohly pomoct záchraně zdejších pomalu se rozpadajících můstků. Jenže Fanda rodiče a jejich svět nenávidí. Na enduru rozryje doskokový buben, nikdo tu už skákat nebude. Lídě je to líto a Fanda si připadá trapně, tak ji alespoň sveze na enduru. Jí se to líbí. Postupně se mezi nimi vyvine přátelství, které nevyhnutelně přeroste v lásku, s ohledem na její věk proti pravidlům.

Bio

Šimon Šafránek je režisér, spisovatel a novinář. Za dokument King Skate (2018) získal Českého lva a cenu za nejlepší skateboardový dokument při Paris Surf and Skateboard Film Festival. Následující dokument Meky (2020) o Miro Žbirkovi vyhrál cenu diváků při festivalu Tady Vary 2020. Jeho web doku série pro Českou televizi Rapstory (2021) měla premiéru v programu KVIFF v roce 2021. Natočil množství videoklipů pro české i zahraniční kapely, hudební dokument Země revivalů (2016) a hudební televizní série Kombo či Apollo. Napsal román Fleischerei 36 (2008) a novelu 23 (2005). Coby filmový a kulturní publicista přispíval do většiny českých tištěných i digitálních médií

Matouš Valchář, Michael Přibil, Karel Větrovský

DÁVEJ BER

Animovaný webseriál

Ve dvou bytech v pražském činžovním domě spolu sdílí nájem poněkud různorodá směsice lidí. V prvním bytě jsou dva dlouholetí kamarádi. Ve druhém se sešla spíše náhodná skupina spolubydlících, kteří nemají dost peněz na to, aby si mohli dovolit platit nájem samostatně. Někteří čerstvě dokončili nebo právě finišují studium na vysoké škole, jiní již chodí do práce. Spojuje je podobný způsob života, jehož nedílnou součástí je rekreační užívání širokého spektra drog a jisté volnomyšlenkářství, jež se projevuje otevřenými sexuálními vztahy a spontánností, která často způsobuje nečekané situace. Tento způsob života se ale začíná dostávat do kolize s pocitem některých z nich, že už je na čase dospět.

Bio

Michael Přibil vystudoval obor filmová studia na Filozofické fakultě̌ Univerzity Karlovy. V současnosti pracuje v České televizi jako redaktor programu. Má řadu zkušeností z filmové produkce, kde si prošel nejrůznějšími pozicemi (od komparzisty, přes kulisáka, runnera až po asistenta produkce) ve společnostech jako Sirena Film nebo Film United. Ve volném čase se věnuje psaní filmových scénářů.

Matouš Valchář je absolventem bakalářského studia na Fakultě umění a designu Ladislava Sutnara v oboru animovaná a interaktivní tvorba. Dále absolvoval magisterský obor filmová a televizní grafika na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Mezi jeho úspěchy patří hlavní studentská cena na festivalech Animafest v Záhřebu 2019 a New Chitose airport animation festival v Japonsku pro jeho loutkový film O tom co potom (na scénáři spolupracoval Karel Větrovský) a hlavní cena na Bizárfestu za film Červený a modrý v kostele. Většina jeho realizovaných filmů se dostala do výběru evropských festivalů, věnovaných animovanému a krátkému filmu (Aneccy, Corto Imola Festival, Anifilm, Fest Anča a další). Loutkám se nevěnuje jen v animované tvorbě, ale i na divadle a v multimediálním projektu Televize Estráda. Jeho loutkové představení Luna je aktuálně k vidění ve Švandově divadle v Praze. Jako animátor se také podílí na natáčení celovečerním filmu Kristiny Dufkové Život k sežrání.

Karel Větrovský absolvoval obor sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a obor management na Podnikohospodářské fakultě VŠE. Ve filmové výrobě nabral zkušenosti u společností FilmBrigade a Wet Cat Pictures jako asistent produkce, kde se podílel také na alternativních distribučních strategiích nezávislých dokumentů. Aktuálně pracuje pro jeden nejmenovaný mediální dům, jako webový a obsahový analytik, kde pomáhá vybírat klíčový obsah a tematické zaměření pro jeho internetové uživatele.

Alice Krajčírová, Jan Kubíček

SUNNY BOYS

Celovečerní film

Třicetiletý Jiří je životem zklamaný snílek a postupně čím dál větší sociopat, který se neúspěšně snaží prorazit v hudebním průmyslu. Nejvíce jej fascinují boybandy, protože naivně věří v jejich nezlomné kolektivní přátelství. Po neúspěšném přežívání v Praze, vyhoření v pěvecké soutěži a náhlé zprávě o úmrtí svého dědy, se vrací do rodného maloměsta, kde zdědil dům a nemalý finanční obnos. Tohle dědictví mu vnukne nový plán, jak proměnit své sny ve skutečnost. Ze sklepního prostoru domu nechá vybudovat zkušebnu, do níž se mu, vesměs díky souhře náhod, podaří unést tři mladé muže, Dominika, Sena a Antonína, aby s nimi vytvořil boyband a nahráli demo. Unesení se k jeho plánu staví zpočátku s odporem a soustředí se na vlastní problémy, ale postupně se jim na Jiřího programu začíná cosi zamlouvat. Policie se snaží zjistit, co stojí za trojicí náhlých zmizení, ale nedaří se jí najít žádnou stopu. I bez její pomoci se ale vězněným nakonec podaří dostat na svobodu a Jiří končí v psychiatrické léčebně. Trojice mužů však odhalí tajemství Jiřího minulosti, znovu jej navštíví a jeho projekt tak možná přece jen bude mít smysl.

Bio

Jan Kubíček studoval nejdřív grafiku, pak intermédia, magisterský titul má z oboru fotografie. Nyní pracuje na plný úvazek jako promítač na FAMU. Roku 2020 založil vlastní vizuální projekt Graffiti Repairs, zabývající se technickým vizuálním značením. Společně s newyorským umělcem a producentem známým pod jménem Sporting Life vytvořili krátký film „ghost story”, v němž pracují s různými prostorovými graffiti repairs objekty v prostředí virtuální reality.

Alice Krajčírová absolvovala katedru scenáristiky a dramaturgie na FAMU. Krátké filmy podle jejích scénářů se promítaly na řadě festivalů. Podílela se na scénáři k celovečernímu filmu Domovina, spolupracuje na krátkém experimentálním filmu Fata Morgana v režii umělkyně a fotografky Veroniky Čechmánkové nebo také na krátkém interaktivním animovaném VR projektu Tmání s Ondřejem Moravcem. Nejčerstvější scenáristickou zkušenost má s videoarty pro připravované Muzeum literatury s umělcem oceněným Cenou Jindřicha Chalupeckého 2021, Jakubem Jansou.

Kateřina Hanáčková

I WILL DRIVE YOU YESTERDAY

Narativní hra ve virtuální realitě

I Will Drive You Yesterday je narativní hra ve virtuální realitě o záchraně světa prostřednictvím cestování v čase. Hra je dobrodružstvím z pohledu první osoby, které se odehrává ve fiktivní západní metropoli. Hráč ovládá Karin, profesionální taxikářku, kterou jednoho dne osloví její budoucí já a dá jí za úkol změnit řadu událostí, aby zabránila ekologickému kolapsu světa.

Bio

Kateřina Hanáčková je herní designérka a tvůrce zážitků ve virtuální realitě. Klade velký důraz na vyprávění příběhů a inovativní využití interaktivních mechanik jako vyprávěcích prvků. V rámci studia herního designu na FAMU vytváří nevýdělečné hry malého rozsahu. Přesto se ji poštěstilo najít partnera a producenta pro svůj další projekt – pražské studio Brainz Immersive, ve kterém působí jako kreativní ředitelka komerčních projektů.

Marie Lukáčová

ORLA

Experimentální pohádka

Audiovizuální projekt Orla je experimentální pohádkou, která zkoumá vztah přírody a umělé inteligence jakožto jednu z možných cest z globalizované a hierarchizované společnosti. Děj nás přivádí ke společnosti obehnané a izolované přírodou. Lidé tu žijí okolo hradu, který demonstruje nadřazenost těch, kdož jej obývají. Hlavní postavou je 16letá dívka Jasna, obdařená silou kritického myšlení, které jí přivádí ke střetům s autoritami. Vládce Volk ji odsuzuje k nelehké cestě z níž není návratu… Film má za cíl nabourávat stereotypní představy založené na nerovném uspořádání a útlaku. Orla kombinuje hrané scény s animacemi a 3D rozhraním.

Bio

Marie Lukáčová je vizuální umělkyně, pohybující se především v médiu videa a videoinstalace. Její filmy přetvářejí znaky vypůjčené z oblasti politiky, mytologie, geologie nebo vědy a pohybují se napříč různými časovými rovinami a lokacemi a skrze specifické narativy i poetiku se vyjadřují k otázkám nejisté budoucnosti.

Výběr z tvorby:

Skuzomeetzah (14. min., 2019) – Finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého 2019

Milenina píseň, (8 min., 2019) – Čestné uznání ekumenické poroty, Oberhausen kurtz filmový festival

Moréna rex (11 min., 2019) – Cena za nejlepší experimentální film – Festival dokumentárních filmů Ji.hlava

David Semler

NÁM TO MŮŽEŠ ŘÍCT

Celovečerní film

Ben a jeho kolumbijský partner Miguel si plánují založit rodinu, ale adopce gay páry není v Čechách možná a pořídit si náhradní matku je nejen nelegální, ale i velmi drahé. Benova starší sestra Adéla naopak děti nechce, ale zbytek rodiny je po ní vyžaduje. Když navíc hrozí, že Adéla kvůli svému negativnímu postoji k dětem přijde o statek, který by jí jinak babička odkázala, rozhodne se bratrovi dítě odnosit. Konzervativní rodina se však o úmluvě nesmí dozvědět – alespoň do té doby, než bude statek přepsán na ni. Když se však k Adéle vrátí její bývalý přítel, který si myslí, že je otcem dítěte, Ben s Miguelem si začínají uvědomovat, že také o dítě mohou přijít. Je Adéla skutečně rozhodnutá se ho vzdát? A jak by se zachoval Miguel, kdyby si musel vybrat mezi Benem a svým dítětem?

Bio

David Semler vystudoval scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Během studií napsal a režíroval krátký film Musí to být bolestivý, který byl vybrán na více než dvacítku filmových festivalů, získal cenu francouzsko-německého kanálu ARTE za nejlepší krátký studentský film a také nominaci na studentskou cenu Magnesia v rámci cen Český lev. V současné době se jako autor a režisér podílí na vývoji pětidílné kriminální minisérie Studna a dramedy seriálu To je jen začátek. Na několika další projektech spolupracuje jako scenárista, např. celovečerní drama Neposlušné děti (režie Luboš Kučera), celovečerní adaptace divadelní hry Ledoví koně (režie Dodo Gombár) nebo komediální audio seriál Holubník (Audiotéka).

Adam Martinec

MORD

Celovečerní hraný film

Na staré usedlosti se každoročně koná zabijačka. Je to vlastně jediný den, kdy se sejde celá rodina, aby se pobavila, trochu si zanadávala, najedla se, popila a v podstatě si užila. Velká i malá životní dramata se ukazují na každém rohu. Naštěstí zatím nikdo neví, že řezník tají, že mu zvlhly náboje do pušky. Děda je celý den nervózní a neví, jak Karlovi říct, že tahle porážka je poslední, protože pro dotyčného vdovce je rituál důležitější než kdy jindy. Lucii se rozpadá manželství, Romaně chybí maminka a Dušíkovi chybí skutečný vzor. Poté, co Karel uklouzne a zničí všechnu prasečí krev, není jisté, zda se zabíjačka vydaří.

Bio

Adam Martinec je režisér, který je známý tím, že zpracovává silné příběhy, ke kterým má vždy velice osobní vztah. Ve svých filmech hledá významy ukryté v situacích lidské každodennosti. Natočil několik krátkých filmů, z nichž zatím nejúspěšnějšími byli Cukr a sůl (2018), který se promítal na filmových festivalech po celém světě a získal také několik ocenění, a Anatomie českého odpoledne (2020), jež získala Cenu Magnesia za Nejlepší studentský film a cenu Český lev za Nejlepší krátký film.